{"id":4189,"date":"2022-05-06T11:08:00","date_gmt":"2022-05-06T09:08:00","guid":{"rendered":"http:\/\/wydzialy.uksw.edu.pl\/wnh\/?p=4189"},"modified":"2023-02-20T10:55:43","modified_gmt":"2023-02-20T09:55:43","slug":"artystyczne-refleksy-zaglady-miedzy-poetyka-wyciszenia-a-poetyka-kiczu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/2022\/05\/06\/artystyczne-refleksy-zaglady-miedzy-poetyka-wyciszenia-a-poetyka-kiczu\/","title":{"rendered":"ARTYSTYCZNE REFLEKSY ZAG\u0141ADY. MI\u0118DZY POETYK\u0104 WYCISZENIA A POETYK\u0104 KICZU"},"content":{"rendered":"\n

Redakcja Czasopisma Naukowego \u201eZa\u0142\u0105cznik Kulturoznawczy\u201d
Katedra Poetyki Intersemiotycznej I Komparatystyki Medi\u00f3w (INoKiR) zapraszaj\u0105 na og\u00f3lnopolsk\u0105 interdyscyplinarn\u0105 konferencj\u0119 naukow\u0105<\/p>\n\n\n\n

ARTYSTYCZNE REFLEKSY ZAG\u0141ADY.
MI\u0118DZY POETYK\u0104 WYCISZENIA A POETYK\u0104 KICZU<\/p>\n\n\n\n

(ONLINE, pi\u0105tek 23 wrze\u015bnia 2022 r.)<\/p>\n\n\n\n

Wychodz\u0105c od inspiracji ksi\u0105\u017ck\u0105 Saula Friedl\u00e4ndera Refleksy nazizmu. Esej o kiczu i \u015bmierci (1984), proponujemy Pa\u0144stwu interdyscyplinarn\u0105 debat\u0119 nad r\u00f3\u017cnorodnymi artystycznymi sposobami ujmowania problematyki zwi\u0105zanej z Zag\u0142ad\u0105 w literaturze i sztukach (audio)wizualnych. Pragniemy w szczeg\u00f3lno\u015bci podda\u0107 namys\u0142owi zwi\u0105zek mi\u0119dzy problematyk\u0105 etyczn\u0105 a poetyk\u0105 i estetyk\u0105 dzie\u0142.
Friedl\u00e4nder uwa\u017ca, \u017ce analizy nazizmu oparte na interpretacjach politycznych, ekonomicznych czy spo\u0142ecznych s\u0105 niewystarczaj\u0105ce, i akcentuje konieczno\u015b\u0107 ujawnienia pewnych struktur wyobra\u017ani (w tym charakterystycznych cech obrazowania), le\u017c\u0105cych, wed\u0142ug niego, u pod\u0142o\u017ca dawniejszej (a w pewnym sensie i wsp\u00f3\u0142czesnej) fascynacji zbrodnicz\u0105 ideologi\u0105. Zdaniem autora przywo\u0142anej publikacji, o atrakcyjno\u015bci nazizmu przes\u0105dza(\u0142a) nie tyle wyrazisto\u015b\u0107 idei, ile pot\u0119ga powi\u0105zanych z nimi emocji, obraz\u00f3w i fantazmat\u00f3w, kt\u00f3re \u0142\u0105cz\u0105 ze sob\u0105 skrajno\u015bci: \u015bmier\u0107 oraz kicz (rozumiany tu jako zdegradowana, sentymentalna forma mitu). \u017bydowski historyk dopatruje si\u0119 podobnych tendencji nie tylko w latach 30., ale i w dyskursie wsp\u00f3\u0142czesnym (w dzie\u0142ach powstaj\u0105cych na Zachodzie mniej wi\u0119cej od lat 60., kt\u00f3re zdaj\u0105 si\u0119 \u2013 cz\u0119sto niejako wbrew swym tw\u00f3rcom \u2013 ewokowa\u0107 nie do ko\u0144ca u\u015bwiadomione fascynacje, por. np.: filmy Zmierzch bog\u00f3w L. Viscontiego, Kabaret B. Fosse\u2019a, Lili Marleen R.W. Fassbindera, powie\u015b\u0107 M. Tourniera Kr\u00f3l Olch). Autor Refleks\u00f3w nazizmu dowodzi, i\u017c szeroko poj\u0119ty j\u0119zyk (forma utworu) \u201ema udzia\u0142 w estetycznym oddzia\u0142ywaniu na wyobra\u017ani\u0119\u201d, powoduj\u0105c, \u017ce uwaga odbiorcy przenosi si\u0119 z cierpienia na \u201eupojn\u0105 udr\u0119k\u0119\u201d \u2013 tj. na obrazy maj\u0105ce zwodniczy urok, prowadz\u0105ce do \u201eoswojenia zbrodni\u201d. Friedl\u00e4nder dostrzega zatem powa\u017cne zagro\u017cenie w powi\u0105zaniu totalitarnego piek\u0142a z kiczem (por. rozpoznania innych, wcze\u015bniejszych i p\u00f3\u017aniejszych, my\u015blicieli, takich jak: Walter Benjamin, Hermann Broch, Milan Kundera czy Dubravka Ugre\u0161i\u0107). Nie jest to jednak, jak wiadomo, jedyny spos\u00f3b m\u00f3wienia o Zag\u0142adzie, by przypomnie\u0107 tylko, \u017ce na antypodach sztuki dokonuj\u0105cej estetyzacji polityki, \u015bmierci i zniszczenia zdaj\u0105 si\u0119 plasowa\u0107 dzie\u0142a pozostaj\u0105ce w zwi\u0105zku z proklamowanym po kataklizmach XX wieku \u201ekryzysem reprezentacji\u201d, poszukuj\u0105ce antidotum na niewyra\u017calno\u015b\u0107 krwawych do\u015bwiadcze\u0144 w poetyce stylistycznej ascezy, wyciszenia czy wr\u0119cz w \u201emanifestacjach zamilkni\u0119cia\u201d\u2026
Serdecznie zapraszamy do poszerzonej, interdyscyplinarnej refleksji nad r\u00f3\u017cnorodnymi formami ujmowania przez sztuk\u0119 problematyki zwi\u0105zanej z Zag\u0142ad\u0105!
Przyk\u0142adowe zagadnienia:<\/p>\n\n\n\n

\u2022 Wizualne i j\u0119zykowe stereotypy w artystycznym dyskursie o Zag\u0142adzie.
\u2022 Melodramat\/thirller\/horror i inne formy gatunkowe opowiadania o Zag\u0142adzie.
\u2022 Przejawy i funkcje kiczu w sztuce upami\u0119tniaj\u0105cej Zag\u0142ad\u0119.
\u2022 Poetyka plakatu pacyfistycznego.
\u2022 Nazi exploitation (np. Ilsa. Wilczyca z SS, Love Camp 7, SS Hell Camp, Nazi Love Camp 27).
\u2022 Jak namalowa\u0107 do\u015bwiadczenie Zag\u0142ady? Mi\u0119dzy niepokazywaniem a nadreprezentacj\u0105 (Stern, Rosenstein, Berman, Celnikier, Oberl\u00e4nder).
\u2022 Nazizm, kt\u00f3ry odstr\u0119cza i uwodzi \u2013 wizerunek SS-man\u00f3w w filmach o Holocau\u015bcie.
\u2022 Fotograficzna dokumentacja braku \/ nieistniej\u0105cych miejsc i ludzi; \u201e(nie)widoki cudzego cierpienia\u201d.
\u2022 O Holocau\u015bcie z rozmachem \u2013 opera wobec do\u015bwiadczenia Zag\u0142ady (np. Pasa\u017cerka Weinberga, Cesarz Atlantydy Ullmana).
\u2022 \u201ePoetyka \u015bci\u015bni\u0119tego gard\u0142a\u201d w obrazowaniu Zag\u0142ady (od R\u00f3\u017cewicza po Respite Farockiego).
\u2022 Komercjalizacja Holocaustu \u2013 reprezentacje do\u015bwiadcze\u0144 traumatycznych w popkulturze.
\u2022 Mi\u0142o\u015b\u0107 i seks po\u015br\u00f3d temat\u00f3w dzie\u0142 dotycz\u0105cych Zag\u0142ady.
\u2022 Pog\u0142osy Zag\u0142ady w dzie\u0142ach muzycznych.
\u2022 Musical jako teatralna forma opowiadania o Zag\u0142adzie (np. Proces Johna Demianiuka. Holocaust Cabaret).
\u2022 Holocaust w kampowej oprawie \u2013 wsp\u00f3\u0142czesny teatr wobec do\u015bwiadczenia Zag\u0142ady (np. Warlikowski, Garbaczewski).
\u2022 Komiksy na temat Zag\u0142ady.
\u2022 Komediowe uj\u0119cia Holocaustu.
\u2022 Estetyka Holocaustu w dyskursie politycznym.
\u2022 Socrealistyczne narracje o Holocau\u015bcie (literatura, film, sztuki plastyczne).
\u2022 Narracje muzealne wobec Zag\u0142ady.
Organizacja konferencji: Redakcja czasopisma naukowego \u201eZa\u0142\u0105cznik Kulturoznawczy\u201d, Katedra Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Medi\u00f3w (Instytut Nauk o Kulturze i Religii, WNH UKSW).
Rada Naukowa Konferencji (WNH UKSW): prof. ucz. dr hab. Piotr Majewski; prof. ucz. dr hab. Brygida Paw\u0142owska-J\u0105drzyk; s. prof. ucz. dr hab. Wies\u0142awa Tomaszewska; prof. ucz. dr hab. Piotr Weiser; prof. ucz. dr hab. Ma\u0142gorzata Wrze\u015bniak.
Udzia\u0142 w konferencji jest bezp\u0142atny. Organizatorzy planuj\u0105 przygotowanie \u2013 w oparciu o wybrane artyku\u0142y \u2013 recenzowanej monografii zbiorowej.
Przewidywany czas na wyst\u0105pienie: 15-20 minut. Mo\u017cliwo\u015b\u0107 przedstawienia prezentacji (wymaga to wcze\u015bniejszego zg\u0142oszenia).<\/p>\n\n\n\n

W zg\u0142oszeniu podajemy:
\u2013 imi\u0119 i nazwisko;
\u2013 stopie\u0144 naukowy (ew. \u201estudent\u201d, \u201edoktorant\u201d) oraz afiliacj\u0119;
\u2013 adres mailowy (po\u017c\u0105dany tak\u017ce numer telefonu);
\u2013 adres do korespondencji
\u2013 tytu\u0142 proponowanego referatu oraz kr\u00f3tki abstrakt okre\u015blaj\u0105cy problematyk\u0119 wyst\u0105pienia<\/p>\n\n\n\n

Zg\u0142oszenia prosimy przesy\u0142a\u0107 w oddzielnym pliku do 15 sierpnia, na dwa adresy:<\/p>\n\n\n\n

brygida.pawlowska@gmail.com (prof. ucz. dr hab. Brygida Paw\u0142owska-J\u0105drzyk)
alexpietka@gmail.com<\/a> (mgr Aleksandra Pi\u0119tka; sekretarz konferencji)<\/p>\n\n\n\n

fot. fragment poczt\u00f3wki ze zbior\u00f3w p. prof. B. Paw\u0142owskiej-J\u0105drzyk
#konferencjanaukowa<\/a> #za\u0142\u0105cznikkulturoznawczy<\/a> #inokir<\/a> #uksw<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Redakcja Czasopisma Naukowego \u201eZa\u0142\u0105cznik Kulturoznawczy\u201dKatedra Poetyki Intersemiotycznej I Komparatystyki Medi\u00f3w (INoKiR) zapraszaj\u0105 na og\u00f3lnopolsk\u0105 interdyscyplinarn\u0105 konferencj\u0119 naukow\u0105 ARTYSTYCZNE REFLEKSY ZAG\u0141ADY.MI\u0118DZY POETYK\u0104 WYCISZENIA A POETYK\u0104 KICZU (ONLINE, pi\u0105tek 23 wrze\u015bnia 2022 r.) Wychodz\u0105c od inspiracji ksi\u0105\u017ck\u0105 Saula Friedl\u00e4ndera Refleksy nazizmu. Esej o kiczu i \u015bmierci (1984), proponujemy Pa\u0144stwu interdyscyplinarn\u0105 debat\u0119 nad r\u00f3\u017cnorodnymi artystycznymi sposobami ujmowania problematyki […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"inline_featured_image":false,"footnotes":"","_links_to":"","_links_to_target":""},"categories":[26],"tags":[],"class_list":["post-4189","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-instytut-nauk-o-kulturze-i-religii"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4189","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4189"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4189\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4190,"href":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4189\/revisions\/4190"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4189"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4189"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4189"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}