{"id":19775,"date":"2021-11-26T15:31:00","date_gmt":"2021-11-26T14:31:00","guid":{"rendered":"http:\/\/wydzialy.uksw.edu.pl\/wnh\/?p=19775"},"modified":"2023-01-30T15:33:38","modified_gmt":"2023-01-30T14:33:38","slug":"ogolnopolska-interdyscyplinarna-konferencja-studencko-doktorancka-dialog-w-literaturze-i-kulturze-swiata-antycznego-9-xii-2021","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/2021\/11\/26\/ogolnopolska-interdyscyplinarna-konferencja-studencko-doktorancka-dialog-w-literaturze-i-kulturze-swiata-antycznego-9-xii-2021\/","title":{"rendered":"Og\u00f3lnopolska interdyscyplinarna konferencja studencko-doktorancka „Dialog w literaturze i kulturze \u015bwiata antycznego”, 9 XII 2021"},"content":{"rendered":"\n
Ko\u0142o Naukowe Filolog\u00f3w Klasycznych UKSW Kalokagatia zaprasza<\/p>\n\n\n\n
na og\u00f3lnopolsk\u0105, interdyscyplinarn\u0105<\/p>\n\n\n\n
konferencj\u0119 studencko-doktoranck\u0105<\/p>\n\n\n\n
„Dialog w literaturze i kulturze \u015bwiata antycznego”<\/strong><\/p>\n\n\n\n 9 grudnia 2021 r., Wydzia\u0142 Nauk Humanistycznych UKSW, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa<\/p>\n\n\n\n Wyk\u0142ad inauguracyjny wyg\u0142osi dr hab. Katarzyna Ja\u017cd\u017cewska (Aarhus University).<\/p>\n\n\n\n Konferencja b\u0119dzie mia\u0142a charakter hybrydowy. Osoby, kt\u00f3re s\u0105 ch\u0119tne wzi\u0105\u0107 udzia\u0142 w naszej konferencji, b\u0119d\u0105 mog\u0142y uczestniczy\u0107 w niej zdalnie. Zar\u00f3wno, jako prelegent, jak i uczestnik.<\/p>\n\n\n\n Rada naukowa konferencji:<\/p>\n\n\n\n prof. UKSW dr hab. Dominika Budzanowska-Weglenda,\u00a0 prof. UKSW dr hab. Magdalena Saganiak, prof. dr hab. Kazimierz Paw\u0142owski\\<\/p>\n\n\n\n Dialog to nie tylko przestrze\u0144 wymiany my\u015bli prowadz\u0105cej do konfrontacji r\u00f3\u017cnych pogl\u0105d\u00f3w, ale r\u00f3wnie\u017c istotna cz\u0119\u015b\u0107 tradycji grecko-rzymskiej, na kt\u00f3rej opiera si\u0119 cywilizacja zachodu. Jako gatunek literacki dialog cieszy\u0142 si\u0119 w czasach antycznych du\u017c\u0105 popularno\u015bci\u0105: ch\u0119tnie wykorzystywany przez filozofi\u0119, p\u00f3\u017aniej s\u0142u\u017cy\u0142 tak\u017ce Ojcom Ko\u015bcio\u0142a jako or\u0119\u017c apologetycznym i ewangelizacyjny.<\/p>\n\n\n\n S\u0142owo dialog zapisane w swej oryginalnej postaci (\u03b4\u03b9\u03ac\u03bb\u03bf\u03b3\u03bf\u03c2) zawiera w sobie wyraz \u03bb\u03cc\u03b3\u03bf\u03c2. Rozumiemy je nie tylko jako \u201es\u0142owo\u201d, ale te\u017c jako \u201erozum\u201d czy \u201erozwa\u017canie\u201d \u2013 czynno\u015b\u0107 le\u017c\u0105c\u0105 u podstaw wszelkich pr\u00f3b g\u0142\u0119bszego poznania otaczaj\u0105cego nas \u015bwiata. Dialog wi\u0119c by\u0142 uniwersalnym narz\u0119dziem pomagaj\u0105cym zrozumie\u0107 i uporz\u0105dkowa\u0107 argumenty, \u015bwiat, a tak\u017ce ludzk\u0105 dusz\u0119. Nie bez przyczyny terminem Logos okre\u015bla si\u0119 w chrze\u015bcija\u0144stwie samego Jezusa Chrystusa jako tw\u00f3rc\u0119 uporz\u0105dkowanego \u015bwiata i wcielon\u0105 M\u0105dro\u015b\u0107 Bo\u017c\u0105.<\/p>\n\n\n\n Celem konferencji jest refleksja nad pocz\u0105tkami, formami i przeobra\u017ceniami staro\u017cytnego dialogu (zar\u00f3wno jako gatunku literackiego, jak i procesu poznawczego), ale tak\u017ce nad jego wp\u0142ywem na wsp\u00f3\u0142czesno\u015b\u0107. W obliczu zaostrzania si\u0119 debaty publicznej i post\u0119puj\u0105cego ograniczania wolno\u015bci s\u0142owa temat ten wydaje si\u0119 bardzo wsp\u00f3\u0142czesny i niezwykle wa\u017cny.<\/p>\n\n\n\n Spotkanie ma charakter interdyscyplinarny i naukowy, adresowane jest do m\u0142odych badaczy staro\u017cytno\u015bci i jej recepcji: filolog\u00f3w, filozof\u00f3w, historyk\u00f3w, historyk\u00f3w sztuki, kulturoznawc\u00f3w, religioznawc\u00f3w, teolog\u00f3w i reprezentant\u00f3w dziedzin pokrewnych, ze studi\u00f3w licencjackich, magisterskich i doktoranckich z ca\u0142ej Polski. Mamy nadziej\u0119, \u017ce umo\u017cliwi to nam wszystkim g\u0142\u0119bsze zrozumienie wagi i roli dialogu \u2013 zar\u00f3wno w staro\u017cytno\u015bci, jak i dzi\u015b.<\/p>\n\n\n\n<\/figure>\n\n\n\n