{"id":18304,"date":"2023-01-12T09:11:14","date_gmt":"2023-01-12T08:11:14","guid":{"rendered":"http:\/\/wydzialy.uksw.edu.pl\/wnh\/nauka\/publikacje-i-serie-wydawnicze\/instytut-nauk-o-kulturze-i-religii\/"},"modified":"2023-04-26T15:06:37","modified_gmt":"2023-04-26T13:06:37","slug":"instytut-nauk-o-kulturze-i-religii","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/wnh.uksw.edu.pl\/nauka\/publikacje-i-serie-wydawnicze\/instytut-nauk-o-kulturze-i-religii\/","title":{"rendered":"Instytut Nauk o Kulturze i Religii"},"content":{"rendered":"\n
Seria RZECZY PI\u0118KNE <\/em>prowadzona przez Katedr\u0119 Historii Kultury i Muzeologii Wydzia\u0142u Nauk Humanistycznych UKSW w Warszawie prezentuje interdyscyplinarne studia z zakresu historii kultury artystycznej, sztuk dekoracyjnych, designu, kostiumologii oraz kolekcjonerstwa i muzealnictwa<\/p>\n\n\n\n Redaktor serii RZECZY PI\u0118KNE<\/em>:<\/strong> prof. ucz. dr hab. Ma\u0142gorzata Wrze\u015bniak<\/p>\n\n\n\n Rada Naukowa:<\/strong><\/p>\n\n\n\n dr hab. Dorota Folga-Januszewska, prof. ucz.<\/p>\n\n\n\n dr hab. Dorota Kielak, prof. ucz. <\/p>\n\n\n\n dr hab. Ewa Letkiewicz, prof. ucz. <\/p>\n\n\n\n dr hab. Piotr Majewski, prof. ucz. <\/p>\n\n\n\n dr hab. Norbert Moj\u017cyn, prof. ucz. <\/p>\n\n\n\n prof. dr hab. Jan Wiktor Sienkiewicz<\/p>\n\n\n\n dr hab. Anna Sieradzka, prof. ucz. <\/p>\n\n\n\n dr hab. Rafa\u0142 Wi\u015bniewski, prof. ucz. <\/p>\n\n\n\n ks. prof. dr hab. Andrzej Witko<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n Table of contents:<\/strong><\/p>\n\n\n\n Introduction<\/p>\n\n\n\n THEORETICAL AND HISTORICAL BACKGROUND<\/strong><\/p>\n\n\n\n Agnieszka Bender, Personal adornments and decorations for secular and sacred interiors<\/p>\n\n\n\n Ma\u0142gorzata Wrze\u015bniak, Workshops of antique Florentine handicraft \u2013 history and present<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n MATERIAL CULTURE<\/strong><\/p>\n\n\n\n Monika Stachurska, Cologne bands – decoration of medieval liturgical vestments Jadwiga Kuczy\u0144ska, The decorative function of the Nuremberg brass basins<\/p>\n\n\n\n Wojciech Kowalski, Nederlandse Majolica and Early Delftware illustrated by examples from Polish Collections<\/p>\n\n\n\n Marta Wiktoria Bryll, Spanish fans – craftwork and cultural aspects<\/p>\n\n\n\n Ma\u0142gorzata Kierczuk-Macieszko, Historical information of Lublin jewellers and goldsmiths in the 19th<\/sup> century and the first quarter of the 20th<\/sup> century<\/p>\n\n\n\n Agata Lipczik, Art Deco Clip Brooches<\/p>\n\n\n\n Anna Wi\u015bnicka, Simo Heikkil\u00e4, The New Nordic Approach to Furniture Design<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n INTERIOR D\u00c9COR<\/strong><\/p>\n\n\n\n Beata Skrzydlewska, The history of monastery and church buildings of the Premonstratensians in Imbramowice in the years 1703-2000<\/p>\n\n\n\n Piotr Chabiera, Prof. Marian Morelowski (1884-1963) \u2013 art historian, Romanist, collector<\/p>\n\n\n\n Anna Feliks, Karol K\u0142osowski\u2019s projects of furnishing in the Silent Villa in Zakopane<\/p>\n\n\n\n Anna Kostrzy\u0144ska-Mi\u0142osz, Interiors of Polish Ocean Liners from the 1930s: Expression of the Era\u2019s Needs and Tastes<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n COLLECTIONS AND HERITAGE PROTECTION<\/strong><\/p>\n\n\n\n Magdalena Anna Piecyk, Collecting Japanese dolls<\/p>\n\n\n\n Nana Iashvili, Tbilisi Opera and Ballet Theatre – Jewellery of the city<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n Wst\u0119p<\/em><\/p>\n\n\n\n OZDOBA CIA\u0141A \u2013 STROJE, AKCESORIA<\/strong><\/p>\n\n\n\n Anna Sieradzka, Ko\u0142nierze, ko\u0142nierzyki, mankiety, mankieciki \u2013 koronkowe ozdoby ubior\u00f3w kobiecych od XVI do pocz\u0105tku XX wieku (wybrane przyk\u0142ady)<\/p>\n\n\n\n Izabela Kami\u0144ska, Moda na stroje z \u0142owieckich trofe\u00f3w w czasach nowo\u017cytnych<\/p>\n\n\n\n Agata Felczy\u0144ska, S\u0142yszysz, \u017ce nadchodz\u0119? O wydaj\u0105cych odg\u0142osy elementach stroju i ich znaczeniu<\/p>\n\n\n\n Danuta Dettlaff, Suknia grobowa Anny El\u017cbiety z Schaffgotsch\u00f3w Wejherowej<\/p>\n\n\n\n Alicja Kilija\u0144ska, O nieznanym polskim pasie metalowym z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie \u2013 na marginesie katalogu Buczkowski, Marekowska, 1965 r.<\/p>\n\n\n\n Lilianna Nalewajska, Guzik \u2013 niewielki, ale znacz\u0105cy\u2026<\/p>\n\n\n\n WYPOSA\u017bENIE I DEKORACJA WN\u0118TRZ \u2013 MEBLE, SZK\u0141O I CERAMIKA, TEKSTYLIA, WYROBY METALOWE<\/strong><\/p>\n\n\n\n Agnieszka Bender, Drugie \u017cycie mebli<\/p>\n\n\n\n Gra\u017cyna Jakimi\u0144ska, Wyposa\u017cenie wn\u0119trz mieszkalnych w Lublinie, w ostatnim \u0107wier\u0107wieczu XVI i pierwszej po\u0142owie XVII wieku. <\/p>\n\n\n\n Honorata Go\u0142u\u0144ska, Jak dobrze i zdrowo mieszka\u0107? Wystawy mebli w dwudziestoleciu mi\u0119dzywojennym<\/p>\n\n\n\n Marcin Siedlarek, Luksusowe meble sypialne projektu Juliana Pietrzyka we wn\u0119trzu mieszkalnym polskiej inteligencji<\/p>\n\n\n\n Monika Pa\u015b, Wyroby \u201eSzk\u00f3\u0142ki Przemys\u0142owej \u015aw. J\u00f3zefa w Rymanowie\u201d w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie<\/p>\n\n\n\n Anna Wi\u015bnicka, Kultura rdzennych Saam\u00f3w i jej wp\u0142yw na design kraj\u00f3w nordyckich<\/p>\n\n\n\n Ewa Katarzyna \u015awietlicka, Belle donne<\/em> \u2013 renesansowe portrety na majolice<\/p>\n\n\n\n Wojciech Kowalski, Kendi i inne przyk\u0142ady wczesnych fajans\u00f3w z Delft<\/p>\n\n\n\n Wanda Za\u0142\u0119ska, Grupa Parnas <\/em>w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Przyczynek do historii dekoracji sto\u0142owych z porcelany w XVIII wieku<\/p>\n\n\n\n Anna Wiszniewska, Nie tylko kwiaty na porcelanie. O cepeliowskiej Sp\u00f3\u0142dzielni KWIATOGAL<\/p>\n\n\n\n Monika Janisz, Bielizna o\u0142tarzowa z XV\u2013XVIII wieku w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie<\/p>\n\n\n\n Ewa Orli\u0144ska-Mianowska, Pi\u0119kne skrawki \u2013 osiemnastowieczne wzorzyste jedwabie i ich zastosowanie w modzie i dekoracji wn\u0119trz<\/p>\n\n\n\n Daniel Siemi\u0144ski, Produkcja i wyroby Fabryki Wyrob\u00f3w Lnianych w \u017byrardowie w latach 1833-1939<\/p>\n\n\n\n Ewa Wieruch-Jankowska, Tematy figuralne na metalowych wyrobach zastawy sto\u0142owej w Warszawie XIX wieku. Wybrane przyk\u0142ady<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n KOLEKCJE, MUZEA, OCHRONA DZIEDZICTWA, KONSERWACJA<\/strong><\/p>\n\n\n\n Magdalena Bia\u0142onowska, Mi\u0119dzy kolekcj\u0105 prywatn\u0105 a muzeum. Fundacja jako forma zabezpieczenia zbior\u00f3w artystycznych w rzeczywisto\u015bci wolnorynkowej<\/p>\n\n\n\n Ma\u0142gorzata Wrze\u015bniak, Adam Kucharz, Polski medal kr\u00f3lewski od XVI do XXI wieku \u2013 pr\u00f3ba zestawienia<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n Wst\u0119p<\/p>\n\n\n\n Ma\u0142gorzata Wrze\u015bniak, Jego wysoko\u015b\u0107 But \u2013 rzecz o kulturowym znaczeniu<\/p>\n\n\n\n BUT NOSZONY \u2013 CZYLI PRZEDMIOT U\u017bYTKOWY W KULTURZE I POPKULTURZE<\/strong><\/p>\n\n\n\n Julia Krauze, Calceorum varietas \u2013 etymologicznie od obcasa po cholew\u0119<\/p>\n\n\n\n Norbert Moj\u017cyn, Obuwie pontyfikalne<\/p>\n\n\n\n Joanna Minksztym, \u201eTrza by\u0107 w butach na weselu\u2026\u201d. Obuwie ludowe w Polsce na przyk\u0142adzie kolekcji Muzeum Etnograficznego, Oddzia\u0142u Muzeum Narodowego w Poznaniu<\/p>\n\n\n\n Ewa Wieruch-Jankowska, W butach przez powstanie warszawskie<\/p>\n\n\n\n Aleksandra Jatczak-Repe\u0107, Najdziwniejsze wyroby mody obuwniczej. Z historii but\u00f3w na platformie<\/p>\n\n\n\n Anna Wi\u015bnicka, Bauhaus, Aalto, Memphis Milano \u2013 studium wybranych przyk\u0142ad\u00f3w inspiracji designem w projektowaniu obuwia<\/p>\n\n\n\n Lilianna Nalewajska, But w reklamie. Dziewi\u0119tnastowieczna reklama wszystkiego, co z obuwiem zwi\u0105zane<\/p>\n\n\n\n Brygida Paw\u0142owska-J\u0105drzyk, Buty i metaforyka obuwnicza w reklamie wizualnej<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n BUT METAFORYCZNY \u2013 PODMIOT KULTURY I JEGO ZNACZENIA<\/strong><\/p>\n\n\n\n Dorota Kielak, O sposobach funkcjonalizowania si\u0119 motywu but\u00f3w w literackim dyskursie z prze\u0142omu XIX i XX wieku na temat etyki \u017cycia spo\u0142ecznego<\/p>\n\n\n\n Katarzyna Flader-Rzeszowska, But, czyli gra konflikt\u00f3w<\/p>\n\n\n\n Katarzyna Taras, But szejka Gomelez\u00f3w, czyli o czym jest R\u0119kopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa<\/p>\n\n\n\n Wojciech W. Kowalski, Buty jako symbol szcz\u0119\u015bcia? Fajansowe miniatury obuwia w XVI\u2013XVIII wieku<\/p>\n\n\n\n El\u017cbieta Sadoch, Znaczenie nagrody Z\u0142oty Glan we wsp\u00f3\u0142czesnej kulturze<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n https:\/\/www.rdc.pl\/podcast\/wieczor-rdc-o-kolejnym-tomie-rzeczy-piekne-je…<\/a><\/p>\n\n\n\n https:\/\/wydawnictwo.uksw.edu.pl\/ksiegarnia\/468-simo-heikkilae-designer-s-life-and-work.html<\/a><\/p>\n\n\n\n Wst\u0119p<\/p>\n\n\n\n W CO SI\u0118 UBRA\u0106? – CZYLI M\u0118SKA MODA I ZWYCZAJE NA PRZESTRZENI DZIEJ\u00d3W<\/strong><\/p>\n\n\n\n Julia Krauze, M\u0119skie a niem\u0119skie expressis verbis czyli sztuka kamufla\u017cu dla heros\u00f3w i amazonek<\/p>\n\n\n\n Micha\u0142 Zambrzycki, Rozpoznanie i analiza wybranych m\u0119skich ubior\u00f3w dworskich przedstawionych na skrzyd\u0142ach Poliptyku Grudzi\u0105dzkiego<\/p>\n\n\n\n Ma\u0142gorzata Wrze\u015bniak, Moda bardzo m\u0119ska czyli przyczynek do historii \u201eobjaw\u00f3w kostiumologicznych\u201d mitu fallocentrycznego<\/p>\n\n\n\n Izabela Zychowicz, Szaty kr\u00f3la jako narz\u0119dzie propagandy. Symbolika stroj\u00f3w Stanis\u0142awa Augusta na przyk\u0142adzie wybranych portret\u00f3w w\u0142adcy<\/p>\n\n\n\n Norbert Moj\u017cyn, Str\u00f3j duchownego: kanon czy moda?<\/p>\n\n\n\n Lilianna Nalewajska, Modni kawalerowie i akcesoria ich stroju w XIX wieku<\/p>\n\n\n\n Ewa Letkiewicz, W\u0105sy i broda \u2013 chluba dziewi\u0119tnastowiecznego m\u0119\u017cczyzny<\/p>\n\n\n\n Ewa Wieruch-Jankowska, M\u0119ski ubi\u00f3r w okupowanej Warszawie – kilka refleksji na temat kamufla\u017cu i ubioru codziennego Polak\u00f3w w konspiracji <\/p>\n\n\n\n Maciej Grzybowski, Dlaczego m\u0119\u017cczy\u017ani przestali nosi\u0107 kapelusze?<\/p>\n\n\n\n Aleksandra Jatczak-Repe\u0107, Kolorowe ubrania, makija\u017c i obcasy\u2026 Feminizacja m\u0119skiej garderoby w drugiej po\u0142owie lat 60. i w latach 70. XX wieku<\/p>\n\n\n\n Anna Wi\u015bnicka, Klasyka, ekstrawagancja, unisex – przegl\u0105d wybranych tendencji skandynawskiej mody m\u0119skiej<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n CZYM SI\u0118 ZAJ\u0104\u0106? – CZYLI M\u0118SKIE PASJE WCZORAJ I DZI\u015a<\/strong><\/p>\n\n\n\n Mariola Piekutowska-Folga, Z historii pi\u0119kna i finans\u00f3w<\/p>\n\n\n\n Ma\u0142gorzata Biniecka-Popoli, Ma\u0142gorzata Wrze\u015bniak, Rodzina Paolillo \u2013 140 lat magii klajnot\u00f3w<\/p>\n\n\n\n Ma\u0142gorzata Wrze\u015bniak, Andrzej Bodych \u2013 kr\u00f3l polskich okular\u00f3w<\/p>\n\n\n\n Daniel Staszewski, Kolekcjonowanie zabytkowych aut w Polsce<\/p>\n\n\n\n Damian Kot, Stowarzyszenie But w butonierce<\/p>\n\n\n\n Ilustracje:<\/p>\n\n\n\ndr hab. Anna Sieradzka, prof. ucz.<\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n dr hab. Zbigniew Wawer<\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n\n\n\n
\n\n\n\nUkaza\u0142y si\u0119:<\/strong><\/h2>\n\n\n
on examples of paraments from St. Mary’s Church in Gdansk, currently stored in the National Museum in Gdansk <\/p>\n\n\n\n
\n\n\nSpis tre\u015bci:<\/h3>\n\n\n\n
\n\n\nSpis tre\u015bci:<\/h3>\n\n\n\n
\n\n\n\n
\n\n\n
\n\n\nSpis tre\u015bci:<\/h3>\n\n\n\n